Încep acest articol cu gândul că o parte dintre cititori se vor întreba ce înseamnă SAF-T, un termen ce la prima vedere sună destul de abstract, iar, după aflarea mai multor detalii despre el, stârnește îngrijorare. Raportarea SAF-T (eng. „Standard Audit File for Taxation”), fișierul standard de control fiscal – Declarația 406, este o nouă declarație introdusă de autoritățile fiscale începând cu anul 2022, ce are ca scop raportarea digitalizată și standardizata către autorități, sub forma unui fișier .xml, cu o anume periodicitate (în majoritatea cazurilor, lunară), a mare parte din informațiile din contabilitatea și gestiunea unei societăți.
Scopul acestei raportări este de a îmbunătăți încasările din taxe la bugetul de stat și de simplificare a modalității de conformare cu obligațiile de raportare fiscală și, totodată, a modalității de analiză a informațiilor la nivelul ANAF. Prin această raportare, se estimează reducerea evaziunii fiscale, datorită posibilității autorităților de a identifica mai rapid tranzacțiile cu un risc ridicat de fraudă.
Un beneficiu pe termen lung
Din perspectiva companiilor, beneficiul este unul pe termen lung și va consta în faptul că, în viitor, procedura de inspecție fiscală va fi una mult mai cursivă (astfel, nu veți mai petrece luni întregi în care să furnizați volume mari de documente autorităților) și, posibil, va fi digitalizată, iar, în consecință, rambursările de TVA vor fi mai rapide. Cu siguranță, scopul raportării va fi atins pe termen lung, la acest moment, atât autoritățile, cât și companiile depunând un efort semnificativ de conformare la această nouă raportare.
Aveți și dumneavoastră obligația de raportare? Daca da, când?
Raportarea SAF-T va fi făcută, treptat, de toate companiile, termenele de implementare depinzând de categoria de contribuabili din care faceți parte:
- vechii mari contribuabili vor raporta cu data de referință 1 ianuarie 2022 (termen de raportare 28 februarie 2022, perioada de grație 6 luni) noii mari contribuabili (cei incluși în aceasta categorie începând cu 1 ianuarie 2022) vor raporta cu data de referință 1 iulie 2022 (termen de raportare 31 august 2022, perioada de grație 6 luni)
- contribuabilii mijlocii vor raporta începând cu data de referință 1 ianuarie 2023 (termen de raportare 28 februarie 2023)
- contribuabilii mici vor raporta începând cu data de referință 1 ianuarie 2025 (termen de raportare 28 februarie 2025).
Puteți pregăti intern această raportare?
Pe scurt, SAF-T implică raportarea aproape în întregime a informațiilor contabile ale societății către autoritățile fiscale (peste 260 de câmpuri de informații obligatorii, referitoare la tranzacții cu clienți, furnizori, raportare per linie din factură, stocuri, active, facturi plăți etc.), iar, în majoritatea situațiilor analizate de echipele noastre din cadrul grupului Darian, informațiile nu se regăsesc doar în sistemul informatic contabil al societăților, ci și în alte sisteme adiacente, folosite pentru gestiunea resurselor (ERP).
Pregătirea Declarației 406 implică resurse dedicate, în domeniul contabil, fiscal și IT, astfel încât este destul de dificil, dacă nu imposibil, de realizat intern întregul proiect de raportare. La acest moment, alternativele de sprijinire a companiilor în vederea raportării SAF-T, identificate de noi, în cadrul grupului Darian, sunt următoarele: furnizarea unei soluții tehnice de raportare (soft dedicat, mapat pe situația specifică a fiecărui client) furnizarea de servicii de compliance/raportare oferirea de consultanță de specialitate referitoare la implementarea SAF-T.
Acest ultim tip de servicii a fost apreciat în special în cadrul companiilor care doresc dezvoltarea unei soluții software proprii, sau a celor care încă așteaptă o soluție de raportare de la furnizorii sistemului informatic de contabilitate, dar vor să fie pregătiți ca, în cazul în care soluția nu vine la timp, să poată avea o alternativă în vederea raportării în termenul legal.
Care ar fi momentul oportun pentru a va preocupa de subiect?
Dacă sunteți vechi mari contribuabili, raportarea SAF-T ar trebui să fie prima pe lista de priorități de anul acesta. Dacă nu ați avut pe lista de priorități acest subiect în cursul anului precedent, consider că este mult prea târziu să demarați orice fel de analiză internă și că ar trebui să apelați la ajutor externalizat. În ceea ce privește noii mari contribuabili și contribuabilii mijlocii, recomand ca, până cel târziu în lunile martie-aprilie, să aveți deja o analiză și/sau o discuție cu un consultant specializat, astfel încât să înțelegeți cerințele de raportare și să puteți lua o decizie cu privire la soluția tehnică de raportare pe care o veți avea în vedere, pentru Declarația 406, din timp și, astfel, să vă puteți încadra în termenele legale de raportare.
Cât durează de la momentul începerii analizei, până la transmiterea .xml-ului?
Răspunsul depinde de situația specifică fiecărei companii, însă un termen foarte optimist este de 2,5-3 luni, termen ce se poate prelungi semnificativ, în situațiile în care anumite informații nu sunt disponibile în sistemele de gestiune ale societății și, astfel, trebuie făcute modificări în aceste sisteme, pe parcursul proiectului. Revin, astfel, cu recomandarea ca, dacă sunteți contribuabili mari sau mijlocii, să demarați cat de repede analiza, în vederea raportării SAF-T.
Oana RADA
oana.rada@darian.ro
partener, Darian DRS Tax
Suntem soluția eficientă în oferirea de servicii complexe de evaluare și consultanță pentru clienții corporativi. Echipa noastră de specialiști asistă clienții în soluționarea diverselor spețe cu impact fiscal.